Thuiswerken? Heerlijk! Geen files, geen volle treinen, meer concentratie. Maar nu thuiswerk een verlenging krijgt, begint de helft van ons toch een beetje te kraken. Waar zijn de collega’s, wat doe ik met de kinderen, wanneer houdt het werk een keertje op? Zes tips om thuiswerk langer vol te houden.

Deze situatie herkennen veel thuiswerkers vast: het gezin zit aan de maaltijd of kijkt ontspannen televisie op de bank. Intussen staan de telefoon en laptop van het werk nog aan. Regelmatig flitst of bliept er een nieuw bericht of oproep langs. Daarover maken steeds meer arbo- en gedragsdeskundigen zich zorgen. Want de grenzen tussen werk en privé liggen heel anders sinds we werken vanuit huis. Menigeen wordt inmiddels zelfs bijkans gek van thuiswerken.

 

Thuiswerken levert een combinatie van stressfactoren op

Waarom is thuiswerken inmiddels voor sommigen niet zo fijn meer? Mensen missen hun collega’s. En we zijn sociale dieren. Daardoor voelen we ook de druk ‘van die anderen’. We hebben het gevoel dat we aan het werk moeten zijn zodra het werk daarom vraagt. Maar ondertussen blijft het gezinsleven doorgaan en ligt het sociale leven grotendeels plat. De frustraties en schuldgevoelens over dat alles komen bovenop de angst om zelf het virus op te lopen. En bovenop de onzekerheden over werk en inkomen waardoor onze nachtrust in gevaar komt.

 

Word niet gek van thuiswerken; zes tips!

  1. Houd grenzen aan tussen werk en privé.
    Vroeger gingen we naar ons werk. We kleedden ons netjes aan, ontbijten tijd en stapten in de auto of op de fiets. Dat was niet alleen een fysieke overgang, maar ook een mentale. Ons hele lijf kwam daarmee in de werkmodus. Om niet gek te worden van thuiswerken moeten we die mentale overgang ook nu proberen vast te houden. Trek daarom werkkleren aan voordat u achter de computer kruipt. Forenzen naar het werk hoeft niet meer. Maar forens wel van uw huis naar uw werkhuis. Bijvoorbeeld door eerst de hond uit te laten of een halfuur hard te lopen. Schakel dus om naar de werkmodus door middel van een ritueel.
  1. Hanteer uw normale werkritme.
    Thuiswerken werkt heel anders dan werken op de zaak. Werk en privé lopen onvermijdelijk vaker door elkaar, ook als u geen kinderen heeft. De mobiele apparaten zijn daar zeker debet aan. Maar ook ons eigen schuldgevoel (heb ik wel genoeg gedaan?) speelt een rol. Boots daarom ook hier zo veel mogelijk het normale werkritme na. Bijvoorbeeld met korte virtuele vergaderingen en virtuele ontmoetingen bij het koffieapparaat. Kan dat niet, laat anderen dan weten dat u  niet altijd direct reageert. En dat is er soms even tussenuit bent. Leer daarvoor uw natuurlijke werkritme kennen tijdens het thuiswerken.
  1. Stel prioriteiten – juist nu.
    We willen niet de indruk wekken dat we ‘niks’ doen. Daarom zijn thuiswerkers geneigd om alles direct op te pakken. Maar hierdoor krijgt het werk dat het eerst binnenkomt voorrang, terwijl dat niet altijd het belangrijkste werk is. Dat werkt contraproductief, zeker bij langer thuiswerken en met meerdere ‘stoorzenders’. Veel kenniswerkers hebben per dag ‘maar’ drie uur voor dat belangrijke en lastige werk. Zorg daarom dat u die tijd ongestoord kunt doorwerken. Want fragmentatie draagt bij aan het onbevredigende gevoel dat niks ‘af’ komt. En die onvrede kan op termijn bijdragen aan burn-outs.
  1. Vaste werkplek en bewaak uw werktijden.
    Om niet gek van thuiswerken te worden is het belangrijk om één werkplek te hebben en min of meer vaste werktijden per werkdag. Dat betekent niet van negen-tot-vijf en geen minuut later. Maar hou wel vast aan voldoende perioden van down-time. Tussendoor (zie punt 3), in de avonduren als voorbereiding op een goede nachtrust en in de ochtend. En misschien nog een periode in de middag voor de kinderen. Werk verder alleen op die ene werkplek in huis. Dan zet u de knop makkelijker om als u daar niet bent.
  1. Goede ict-support is goud.
    We worden soms gek van thuiswerken. De grootste stoorzenders? De kinderen. En een haperend netwerk. Zonder een constante snelle internetverbinding is het namelijk slecht thuiswerken. Bovendien stijgt de stress snel doordat u zich machteloos voelt. Daarom moet de ict-support snel kunnen helpen bij storingen. Dat betekent voldoende kennis, toegang tot alle systemen en toereikende menskracht. Ook om mensen waar nodig te trainen in samenwerken op afstand en video-vergaderen.
  1. Leidinggevenden zijn er voor u.
    Als leidinggevende houdt u nu vaker en korter contact met alle teamleden. Bespreek daarbij ook waar zij tegenaan lopen. Los zo veel mogelijk praktische hindernissen als een goede thuiswerkplek en ict op. Maar check ook hoe iedereen er mentaal voor staat. Worden ze al gek van thuiswerken of zijn er nog genoeg leuke momenten? Natuurlijk houden alle leidinggevenden zich altijd aan de down-tijden. Dan sturen ze nooit berichten en zijn zelf ook echt niet te bereiken. Want medewerkers op afstand letten nog scherper op het goede voorbeeld.